Het bureau waar Culturele Antropologie en (marketing)Communicatie samenkomen
Als je goed luistert, voel, hoor en zie je cultuur overal. Het beantwoordt de eenvoudigste vragen waarom je handen schudt bij een eerste ontmoeting, of waarom je met bestek eet (of juist niet). Cultuur staat voor gedeelde waarden, normen, tradities en manieren van denken en doen die een groep mensen gemeen hebben. Soms realiseer je je dat je deel uitmaakt van een cultuur, zoals bij feestdagen en tradities, en soms ook niet, zoals het eten van hagelslag op je brood of boeren in openbare ruimtes (of juist niet).
Omdat culturele whispers overal aanwezig zijn, beïnvloeden ze hoe individuen zich gedragen, communiceren, denken en beslissingen nemen. Het speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven: hoe we het begrijpen en beleven.
Hoewel het exotisch klinkt, is ‘cultuur’ eigenlijk iets dat alle mensen gemeen hebben. En hoewel het iets statisch lijkt, is het voortdurend in verandering en kun je tegelijkertijd deel uitmaken van meerdere culturen, zoals bijvoorbeeld je nationale cultuur en je interne bedrijfscultuur. Het vormt jouw identiteit.
Yep. Human Values insights zijn ‘cultural insights’ maar dan anders. ‘Cultural insights’ is in onze mening een containerbegrip geworden, dus wij positioneren ons met human values insights.
Veel cultural insights blijven hangen op kwantitatieve trendanalyses met beperkte antwoorden op waarom we zien wat we zien. Human Values Insights gaat een laag dieper. Ze onthullen waarom mensen bepaalde keuzes maken, hoe ze de wereld ervaren en wat hun besluitvorming beïnvloedt.
Deze inzichten zijn gebaseerd op kwalitatief onderzoek, zoals antropologische en etnografische methoden, en leggen de verbinding tussen wat we zien en menselijke waarden in culturele context.
Dit helpt organisaties en merken om hun communicatie, positionering en strategie niet alleen relevant, maar ook authentiek en impactvol te maken.
Dus…Human Values Insights = De diepere ‘waarom’ achter menselijk gedrag en culturele dynamieken
Wij zijn HumanTales, een strategisch antropologisch (marketing)communicatiebureau. Een hele mond vol, maar in essentie draait het bij ons om één vraag: “Hoe is het om jou te zijn?” Antropologie gaat over hoe mensen de wereld om zich heen begrijpen.
Bij HumanTales richten we ons op identiteit, perceptie en beeldvorming, of het nu gaat om een organisatie, merk of doelgroep. Dit vergt een kritische blik en een diepgaande aanpak, maar is essentieel om tot de kern te komen.
Zodra onze klanten (weer) helder hebben wie ze zijn, wat ze willen bereiken en hoe hun doelgroep denkt, bouwen we verder. Dit doen we door onze expertise in marketing en (marketing)communicatie te combineren met inzichten uit onze human values research. Het resultaat is altijd een mensgedreven strategie, vertaald naar een verhaal dat zowel intern als extern leeft.
Kort gezegd: wij ontwikkelen organisaties en merken door eerst te ont-wikkelen.
Met onze Human Values Research brengen we de diepere laag van identiteit, waarden, normen, gedrag en percepties in kaart. We gebruiken antropologische en etnografische methoden om organisaties en merken te helpen hun eigen kern en/of die van hun doelgroep te begrijpen. Dit vormt de basis voor een sterke identiteit met als gevolg: positionering, strategie en communicatie.
Effectieve communicatie begint niet bij de boodschap, maar bij de reden daarachter. Wij vertalen inzichten uit onze Human Values Research naar marketing- en communicatiestrategieën zodat het niet alleen logisch is wat je doet, maar ook waarom je het doet. Of het nu gaat om merk(her)definiering, (awareness)campagnes of interne communicatie, wij zorgen voor een mensgedreven en toekomstbestendige aanpak.
Soms heb je geen volledige strategie nodig, maar wel de kennis en inzichten om zelf aan de slag te gaan. Daarom bieden we maatwerk, workshops en trainingen waarin we teams en organisaties helpen hun identiteit, marketing en communicatie te (her)identificeren. Van hands-on merkstrategietrainingen tot inspirerende keynotes, altijd gecentreerd rondom menselijke verhalen.
We beginnen met een onderzoek naar menselijke waarden, zodat we de culturele identiteit van jouw organisatie of merk, en die van je doelgroep begrijpen.
We decoderen de culturele signalen tot human value insights.
Samen ontwikkelen we een strategie die is afgestemd op de inzichten en de organisatiedoelstellingen.
We voegen alles samen en laten de strategie tot leven komen.
Tijdens de middeleeuwen ontstonden er veel mythische dieren die in verre oorden…
Strateeg
Gert is a Marketingcommunicatie en Communicatie Strateeg. Co-auteur van ‘Marketingcommunicatie in 14 Stappen’. Daarnaast ook een spreker over trends en ontwikkelingen in het marketing- en communicatielandschap.
Strateeg
Maxime is cultureel antropoloog en ontwikkelingssocioloog, gefascineerd door de complexiteit van menselijke samenlevingen en hun diverse geloofsovertuigingen. Als strateeg zet ze zich in om de kloof tussen culturen, merken en organisaties te overbruggen. Als strateeg zet ze zich in om de kloof tussen culturen, merken en organisaties te overbruggen.
Laat HumanTales je helpen te begrijpen hoe anderen de wereld waarneemen. Door human value insights te integreren in je bedrijfs- en (marketing)communicatiestrategieën, zorgen we ervoor dat jouw boodschap niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt. Van interne bedrijfscultuur tot marketingcommunicatiecampagnes, we helpen je communiceren op dezelfde frequentie als jouw publiek.